Björn Tijssen neemt afscheid

18 april 2024 18:30

Voor aankomend seizoen zoekt s.v. Enkhuizen een Hoofd Jeugdopleiding (HJO) die het jeugdvoetbalbeleid verder wil ontwikkelen. De afgelopen 3 jaar heeft Björn Tijssen deze rol met veel plezier en enthousiasme bekleed. Echter met de komst van een nieuw gezinslid, een te volgen opleiding voor zijn werk in het voorgezet onderwijs en zijn functie als Docent bij de KNVB is het na drie jaar een mooi moment om te stoppen in deze rol. We blikken samen terug én vooruit met onze Bjorn.

Kun je iets vertellen over de afgelopen 3 jaar?

“We zijn drie jaar geleden begonnen als s.v. Enkhuizen. Er stond een groep mensen die niet wist wat er precies op hen af zou komen, ook ik niet. Ineens hadden we 1000 leden en meer dan 100 trainers. Hoe krijg je die zover dat ze iedere zaterdag lekker kunnen voetballen. Daar heb je structuur en dus beleid voor nodig.  We zijn begonnen om het beleidsplan van West-Frisia om te buigen naar een missie en visie die passend is bij een club als s.v. Enkhuizen. We zijn ambitieus en vinden dat we een belangrijke rol hebben binnen Enkhuizen. Maar er moest ruimte zijn voor zowel prestatie en recreatie. Verder wilden we dat iedereen trots was om bij ons te voetballen. Dit werden de uitgangspunten voor het nieuwe beleidsplan.

Die verandering naar één club ging voorspoedig. In eerste instantie zou ik  verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de eerste teams, maar omdat we breed wilden opleiden, iedere trainer en ieder kind dezelfde kansen, hebben we dat onderscheid laten vallen en ben ik nu dus verantwoordelijk voor alle trainers en coaches. Dit is best een uitdaging, maar met hulp van de coördinatoren (jeugdcommissie) en het enthousiasme van de trainers zelf hebben we hierin mooie stappen in de goede richting gezet”.

Hoe ga je om met zoveel verschillende trainers?

Het eerste doel was om meer verbinding te krijgen tussen de diverse teams binnen een categorie. Daarom trainen nu alle teams van dezelfde leeftijdsgroep op dezelfde tijd en op hetzelfde veld. Verder wordt er bij de onderbouw regelmatig gerouleerd met teams en wordt er getraind met trainersgroepen. Ieder team heeft in de onderbouw dus niet altijd dezelfde trainer. Hierdoor krijgen onze spelers een gelijke voetbalopleiding. Een andere grote uitdaging was het opleiden van trainers. Bij mijn komst hadden we 3 gediplomeerde trainers in de jeugd, maar in de afgelopen drie jaar hebben meer dan 60 trainers een cursus bij de KNVB gevolgd. We zien dat dit zijn vruchten afwerpt. Kinderen komen met heel veel plezier naar de training en als kinderen plezier hebben, leren ze ook veel sneller”.

Wat kan er nog beter?

Uiteraard zijn er in de afgelopen jaren ook zaken nog niet van de grond gekomen en willen we nog heel wat verder verbeteren. Een nieuw HJO met een frisse blik kan daar goed bij helpen. We willen nog meer trainers individueel begeleiden en ondersteunen. Daarom gaan we volgend seizoen werken met twee VKC-ers. Deze voetbalkadercoaches zijn ervoor om zich daar op te focussen. Zij kunnen de HJO voorzien van input en verlichten het werk van de HJO.  Een goede stap voorwaarts, want hoewel veel trainers een cursus hebben gevolgd zijn er ook trainers zonder cursus. Lang niet iedere trainer heeft ook zelf gevoetbald en herkend daarmee de verschillende situaties die zich voordoen tijdens het spel. Dan is het erg prettig als er iemand is die je ondersteund en ontwikkeld

Waar ben je trots op?

Als ik terugkijk op deze drie jaar hebben we zoveel bereikt; We hebben een onder 7 categorie toegevoegd, een bruikbare samenwerking met AZ Alkmaar, een vaste structuur in ons trainersoverleg, Breed motorisch opleiden is geintroduceerd, Een interne scouting & Future-team zijn opgetuigd en niet onbelangrijk steeds meer teams voetballen op hoofdklasse niveau. Ik ben er trots op dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren en ben dankbaar voor alle hulp en steun die ik heb gekregen van trainers, commissieleden, vrijwilligers en bestuur, met in het bijzonder Henk Spaan (bestuurslid voetbalzaken).

Heb je nog een tip voor je opvolger?

Ik hoop dat mijn opvolger de volgende stap weet te maken met onze jeugdopleiding vanuit het beleid dat er nu ligt. Het verenigingsleven en de voetballerij is aan het veranderen. Daar moet je je als HJO zeker in verdiepen. En uiteraard hoop ik dat hij óf zij dat doet met net zoveel plezier als ik dat heb gedaan.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik hoop dat trainers en ouders beseffen dat een belangrijk aspect van het voetbalspel, het maken van keuzes is. Kinderen kunnen dit alleen maar ontwikkelen wanneer zij zelf ook de kans krijgen om keuzes te maken. Dus iets minder voorzeggen (hoe goed ook bedoeld) en dus ook iets meer fouten mogen maken. Want zoals mijn docent Foppe de Haan zei; “van fouten maken, leer je meer”.

Tot slot wil ik nog kwijt dat het geweldig is om te zien hoe onze kinderen iedere week drie keer bewegen, lekker in de buitenlucht zijn, vriendjes maken, zelfvertrouwen opdoen en ook leren omgaan met telleurstellingen. Wat een mooi spelletje!

s.v. Enkhuizen; Samen Vooruit!

Heeft u interesse of kent u iemand die deze rol zou passen, bekijk de vacature of neem contact met ons op.

De vacature Hoofd Jeugdopleiding vind je hier

De vacature VKC vind je hier.
Post_afscheid_Bjorn.png