s.v. Enkhuizen zet volgende stap in jeugdopleiding

12 februari 2024 9:00

Functie voetbalkadercoach moet niveau jeugdopleiding verder omhoog brengen.

De afgelopen jaren hebben de jeugdtrainers van s.v. Enkhuizen niet stil gezeten. Veel van hen hebben inmiddels succesvol een cursus van de KNVB afgerond. Hierdoor krijgen onze spelers trainingen die goed zijn georganiseerd met passende en kwalitatieve oefenstof. Maar een trainerscursus kun je vergelijken met je examen voor het rijbewijs. Je weet wat je moet doen, maar uiteindelijk leer je vooral in de praktijk.

En juist daar merken we dat we als club nog een stap kunnen maken. We willen namelijk dat onze trainers ook tijdens de trainingen voorzien worden van "tips en tops" om zich zo verder te ontwikkelen. De voetbalkadercoach (VKC) moet deze rol op het veld gaan vervullen. Zij begeleiden en stimuleren de trainers en gaan helpen om de s.v. Enkhuizen visie in trainingen en uiteindelijk tijdens de wedstrijden aan te brengen.

Om deze stap te kunnen zetten heeft het bestuur budget gecreëerd. Voor nu zet de club in op twee VKC-ers. Eén voor de onderbouw en één voor de middenbouw. De vacatures worden eerst intern en indien nodig extern uitgezet.

Door de inzet van twee VKC-ers onderstrepen we de ambitie om een goede jeugdopleiding neer te zetten. Wij denken dat het, met meer dan 100 trainers, noodzakelijk is om deze rol van VKC'er, als verlengstuk van de HJO te creëren. Hierdoor krijgen onze trainers de ondersteuning die zij verdienen waardoor uiteindelijk onze jeugdspelers met nog meer plezier gaan leren voetballen.