Het ontstaan van de facilitaire groep

16 januari 2024 0:00

Dit stuk is ingezonden door Berend van Eunen

Het is 27 mei 2009 en om ongeveer 09:30 uur stap ik de Dindua kantine in. En daar zitten de heren Henk de Graaf, Gerrit van Egmond en Jos Bakker van Dindua en Bob Buysman en Albert Bok van West Frisia. Een aantal jaren verhuisde deze ploeg mannen naar West Frisia waar na verloop van tijd twee mannen aan de slag gingen bij West Frisia. Waar inmiddels Bettie Bobeldijk en Bram Duin bezig waren met de was van de selectie. Jacco Zwiep, Peter de Wolf en Zeger Jaring kwamen deze groep versterken. Langzaam maar zeker werd de groep groter. Waaronder een eerste klas ‘mollenvanger’. En Ruud Hoeflaak en Kees Bakker die de kleedkamers schoon hielden. Diverse personen, o.a Evert May, Siem Metten en Cor Stavenuiter, kwamen de ploeg versterken, maar er gingen er ook weer. Heel veel meegemaakt; o.a. inbraken, de aanleg van de kunstgrasvelden en niet te vergeten: corona. Vlak voor en tijdens de coronapandemie werd er al gesproken over de samenvoeging van West Frisia en v.v. DINDUA en op 1 mei 2021 was het zo ver: s.v. Enkhuizen werd opgericht en de facilitaire ploeg werd groter en groter. De groep bestaat inmiddels uit 20 personen. Ik stel ze aan u voor.

Groot algeheel leider en aanspreekpunt Paul Fölsche. Riek de Wit is koffie juffrouw en wasvrouw. Jacco en Peter zorgen dat er geen zwerfafval achterblijft. Arie Rood, Jo van Uden en Johan Knip houden o.a. de kleedkamers schoon. Siem Smit, Fred Burgers en Klaas Schouw zorgen er tijdens de competitie voor dat de lijnen op het veld staan. Siem en Fred zijn hierbij de krijters, Klaas de blazer (van de bladeren). Jan Hofman, Co Lub en Fred Boon zijn de timmerlieden (''vakmensen''). Piet Rood en Henk Groeneveld zijn de mannen van de ballen en kleding. Hans Stenekes is toch wel de technische man, want wat zijn ogen zien maken zijn handen. Nico Eveleens en Martin Hoekstra zijn de haarlemmer olie die overal inzetbaar zijn. Arie Coens doet ook allerhande klusjes en is in de weekenden in het wedstrijdsecretariaat. Herman Leeninga is de laatste tijd ook aanwezig na zijn krantenronde en helpt waar nodig. En dan hebben we natuurlijk ook Geppie. Hij zorgt voor de inkoop in de kantine (het bier moet vloeien). Met de sigaar in het hoofd is Geb in zijn element. Het gras wordt gemaaid door Kees Molenaar. Kees is altijd luid en duidelijk aanwezig, maar zijn maaiwerk is perfect op de millimeter nauwkeurig. Tot slot Henk Spaan, bestuurslid technische zaken, schuift regelmatig aan en doet gezellig een bakkie koffie. Wellicht zal ik nog personen zijn vergeten, maar deze: bedankt voor jullie inzet!

Al met al een gouden ploeg. Mocht je na het lezen van dit verhaal denken van ''hé, dat is wel wat voor mij'': je bent van harte welkom. Een doos tompoucen of gevulde koeken en je bent aangenomen.

De schrijver van dit verhaal? In het verleden deed hij ook wel eens wat bij zijn club.

Berend van Eunen